Artikler

Upcycling i uddannelse


De sidste fem år har flere og flere virksomheder fået opbygget en læringsplatform og investeret store summer på opsætning og indholdsproduktion. Men hvordan sikrer vi os, at disse penge ikke er spildt?

Tiden er ved at løbe fra de klassiske learning management platforme, som primært er designet til at fungere på en desktop. Markedet er helt simpelt blevet disruptet af kommunikationsapps, som har tilføjet et læringsmodul til deres platforme eller innovative start-ups, som har specialiseret sig i gamificerede læringsforløb.

På de gamle LMS-platforme findes dog stadig en masse rigtig gode elæringsmoduler, som er produceret i en tid, hvor det ofte krævede en stor investering.

Med en migrering fra et klassisk LMS setup til en ny dynamisk engagement platform, støder vi ofte på en bekymring for det eksisterende indhold og en bekymring for, at investeringen er tabt, og der skal startes helt forfra.

Men det forbliver i næsten alle tilfælde kun en bekymring og bliver ikke en realitet.

Løsningen ligger i at vælge en ny platform, som både kan integreres med og kommunikere med andre platforme, for på den måde at få det bedste fra flere verdener.

For at sikre en stærk recycling strategi når det gælder uddannelse, er det vigtigt at have styr på, hvad der giver mening at anvende hvornår.

E-læringskurser

E-læringskurser, som typisk består af en række læringsmoduler, giver dybdeforståelse, men kræver samtidig at deltagerne sætter sig og gennemfører forløbet.

Der hvor vi ser e-læringskurser ofte giver mening at genanvende er, når de tager udgangspunkt i generiske certificeringer som fx Code of Conduct, GDPR eller fx virksomhedshistorien.

I designet af et nyt pre- og onboarding forløb, kan eksisterende materiale og
e-læringskurser gøre en kæmpe forskel. Det er ofte dem, som er med til at bringe kulturen og viden ind i programmet.

Det, vi har set flere steder er, at man kan tage indholdet fra de eksisterende kursusmoduler og ”klippe dem i stykker” og tilføje en vært eller værtinde til forløbet.

Værten/værtindens rolle er at frame det kursus, som deltageren skal igennem, så det passer ind i ”den nye tid” og nye platform.

Uanset om det eksisterende indhold ligger i Scorm eller er bygget ind i andre LMS-systemer, så kan det bygges om og opdateres, så det matcher mobile platforme.

I praksis ser vi, at løsningen med at gå fra gammelt system til upcycling, ofte ender som en 20-30 timers copy-paste opgave.

De bedste relanceringer af læringsplatforme vi har set, har været fyldt med ”gammelt indhold”. Netop fordi det eksisterende indhold skaber fyld i platformen, relevant fyld.

Vi finder også ofte content hos marketing. Rigtig mange marketingsafdelinger har gennem tiden fået produceret noget videomateriale af høj kvalitet, og der skal ofte kun redigeres en smule i videoerne for at gøre dem til læringsindhold af høj kvalitet.

Dermed bliver upcycling i uddannelse en mulighed for alle, som accelererer udrulningen af et nyt, mere dynamisk læringssetup.

Sidebar